عالم ذر
| ادامه مطلب...

عالَم ذَر یا عالم اَلَسْت یا عالم قالوا بَلیٰ یکی از جهان‌های آفرینش است که در قرآن و روایات به آن اشاره شده. بنا بر عقیده اندیشمندان اسلامی، این عالم مربوط به دوران پیش از خلقت آدم و یا همزمان با خلقت اوست. در عالم ذر تمام انسان‌هایی که قرار بوده تا روز قیامت به دنیا بیایند، به صورت «ذرّه» و به تعبیر بعضی از روایات به شکل مورچه ظاهر شدند.


در عالم ذر، از همه «ذرات» پیمانی بر توحید و ربوبیت خدا و نبوت پیامبران از جمله پیامبر اسلام (ص) و ولایت اوصیا، از جمله ولایت امیر المؤمنین (ع) گرفته شد و سپس آن افراد که به صورت ذره بوده از بین رفتند و یا به جایگاه اولی خود بازگشتند. دیدگاه‌های دیگری نیز در مورد این عالم ارائه شده است.بسیاری از دانشمندان مسلمان معتقدند خداوند معرفت خود را در وجود انسان قرار داده است و همه انسان‌ها با چنین معرفتی پا به عرصه وجود می‌گذارند و همین معرفت برای سعادت وی لازم و ضروری است.



:: موضوعات مرتبط: روز رستاخیز ، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : دو شنبه 18 فروردين 1399
زمان : 15:0
آخرت
| ادامه مطلب...

آخِرَت جهان پس از مرگ و عالَمی است که پس از دنیا می‌آید. آخرت در برابر زندگی دنیا قرار دارد. باور به آخرت را از اصول دین اسلام می‌دانند و کسی را که به آن اعتقاد ندارد، مسلمان نمی‌شمارند. در قرآن بر اهمیت آخرت تأکید شده و ایمان به آن از اصول دعوت همه پیامبران بیان شده است. گفته‌اند بیش از یک‌سوم آیات قرآن به آخرت مربوط می‌شود.

در کتاب‌های کلامی مسلمانان از آخرت با عنوان معاد یاد شده و دلایل نقلی و عقلی‌ای برای اثبات آن مطرح شده است. عالمان مسلمان بااستناد به آیات قرآن، آخرت را جهانی کاملاً متفاوت با دنیا می‌دانند و ویژگی‌هایی برای آن بیان می‌کنند؛ از جمله: جاودانگی، تفکیک نیکوکاران از بدکاران، دیدن نتیجه اعمال و بهره‌مندی از نعمت‌ها بر اساس شایستگی.

برخی از عالمان مسلمان بر این باورند که آخرت پس از پایان زندگی دنیوی آغاز می‌شود، اما گروهی نیز می‌گویند عالم آخرت هم‌اکنون نیز هست و بر دنیا احاطه دارد.



:: موضوعات مرتبط: روز رستاخیز ، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : جمعه 15 فروردين 1399
زمان : 18:17
روز رستاخیز


به نام خدا          قران کریم در آیات متعددی به حالت انسان ها در روز قیامت اشاره کرده است   قیامت روز آشکار شدن همه حقیقت ها است در آنجا خوب از بد و خالص از ناخالص جدا میشود هر کس ذره ای کار بد کرده باشد به دوزخ و هرکس ذره ای کار خوب انجام داده باشد به بهشت وارد میشود و نتیجه ی آن کار خود را خواهد دید  در قرآن کریم حداقل هفتاد بار از اسم های مختلف قیامت نام برده شده است            برزخ  قیامت حشر و نشر صراط شفاعت بهشت و جهنم همه از واقعیات عالم آخرت هستند    امیدوارم که همه ی شما دوستان عزیز سبک بال باشید و کوله بار آخرتتان پر از زیبایی و نماز و دعا باشد   



:: موضوعات مرتبط: روز رستاخیز ، ،
نویسنده : زینب اثنی عشری-حنانه روح الامینی
تاریخ : پنج شنبه 7 فروردين 1399
زمان : 18:41

صفحه قبل 1 صفحه بعد


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.